2.2.4
Možnosti obsahové struktury ŠVP - vzor
Mgr. Lenka Polášková
NahoruZákladní informace o škole a její charakteristika
-
Identifikační údaje (doplníme).
-
Charakteristika školy, její zaměření, filozofie a poloha.
Ukázka:
... Hračky a pomůcky třídy pro děti od dvou let jsou voleny s důrazem na bezpečnost a ochranu zdraví dětí. Koncepčně je jedním z našich cílů zajistit takové věcné podmínky, které splňují požadavky pro bezpečný pohyb dětí a manipulaci...
... Mateřská škola je školou "otevřenou" pro rodiče, ale také pro učitele a studenty, kteří mají zájem o spolupráci. Požadujeme po pedagogických pracovnících pedagogické vzdělání, průběžné vzdělávání v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, pozitivní přístup a schopnost flexibilně reagovat na potřeby dětí. Zcela nepřijatelné jsou tělesné tresty, nucení k ležení na lehátku v období odpoledního odpočinku, nucení do jídla a autoritářský přístup...
... U dětí od dvou let věku primárně volíme prožitkové učení, kooperativní učení a sociální učení...
... V budoucnu je naším cílem navázat spolupráci se školou či organizací realizující profesní přípravu budoucích pedagogů a umožnit jim formou náslechů profesního zdokonalení v oblasti metodiky výuky anglického jazyka a metodiky výuky přírodních věd u dětí předškolního věku...
Definovaný denní režim může být pozměněn v těchto případech:
-
Divadelního představení, realizovaného ve škole i mimo ni.
-
Exkurzí.
-
Lyžařského či plaveckého výcviku.
-
Výletů.
-
Programů pro rodiče.
-
Nařízení vlády, opatření orgánu ochrany veřejného zdraví.
Ukázka:
... Pedagogové v rámci dodržování struktury denního režimu vždy přihlížejí k individuálním potřebám dětí a také jejich fyziologickým specifikům. To platí zejména v případech dětí mladších tří let. Zde se může program odchýlit vlivem aktuálního "rozpoložení" dětí či únavy. Vždy je nutné dbát citlivě a empaticky na potřeby konkrétního dítěte.
-
Nadstandardní služby a aktivity ve škole (příklady)
-
Saunování dětí spojené s využitím aromaterapeutických prostředků.
-
Výuka anglického jazyka pod vedením jazykově i pedagogicky kvalifikovaného učitele, s využitím učebnic schválených doložkou MŠMT.
-
Cvičná kuchyňka pro děti.
-
Dopravní hřiště.
-
Flétničky.
-
Přírodní vědy jako součást vzdělávacího programu.
-
Konzultační servis pro rodiče.
-
Medikace v mateřské škole – zajištění zdravotnické péče pro chronicky nemocné děti.
-
Informační servis pro rodiče – interní systém komunikace s rodiči.
-
Sporťáček – pohybový kroužek v náplni programu mateřské školy s využitím specializované tělocvičny a herny.
-
Organizace vzdělávání (doplníme)
NahoruCharakteristika našeho vzdělávacího programu a podmínky vzdělávání
Ukázka:
... Základní filozofie školního vzdělávacího programu spočívá v objevování světa dítětem. Prostřednictvím her, praktických činností a aktivit se dítě velice přirozeně seznamuje se světem okolo. Dostává odpovědi na "vnitřní otázky" a učitel je dítěti pomocníkem, průvodcem a partnerem při objevování. Skrytý, přesto podstatný význam spočívá v motivaci dítěte pro další učení, objevování světa a podpoře dítěte jako důležitého "článku" rodiny a světa okolo něj, který ovlivňuje svým chováním a svými činy...
Krátkodobé záměry a cíle z hlediska dítěte
Ukázka:
Adaptace dětí vytvořená takovým způsobem, aby byla co nejméně stresující. Podpora rodičů a pravidelné poskytování informací.
Důvěra dětí a rodičů ve schopnosti učitele. Budování důvěry rodičů vůči škole – posilování statusu školy.
Logopedická intervence. Spolupráce s klinickým logopedem na kvalitní úrovni tak, aby vznikl dobře organizovaný servis a spolupráce s rodinou.
Respektování potřeb dítěte. Nalezení systému pro klidové aktivity "nespících" dětí. Stejně tak dětí s různými formami stravovacích návyků.
Spolupráce s pediatry. V případě nutnosti podávání léků spolupráce s pediatrem konkrétního dítěte. Zejména v případě dětí alergických a dětí s atopickým ekzémem.
Podpora činnostního učení a "přenášení" témat do exteriéru. Zařazování řízených aktivit při pobytu venku a vycházky podporující probíranou tematiku, přenášení činností do exteriéru.
Dlouhodobé záměry z hlediska dítěte
Ukázka:
Biologická oblast
Dítě zná své tělo, dokáže popsat jednotlivé části. Dokáže se zapojovat do pohybových činností. Je samostatné při oblékání a vykonávání běžných denních činností. Má základní hygienické návyky (použití toalety, mytí rukou, používání mýdla, ručníků, dodržování čistoty).
Interpersonální oblast
Dítě přiměřeně svému věku dokáže řešit…